Superwizja dla nauczycieli
Praca nauczyciela to bycie w ciągłej ekspozycji społecznej. Wymaga nie tylko kompetencji merytorycznych ale również dużej odporności i wewnętrznego spokoju. W odzyskaniu go może pomóc regularna superwizja swojej pracy – zarówno indywidualna jak i zespołowa.
Superwizja jest to zorganizowana działalność zmierzająca do podnoszenia jakości i komfortu pracy. Jest ważnym narzędziem zwiększania efektywności pracy oraz rozwoju zawodowego osób pracujących z innymi ludźmi, w tym nauczycieli, trenerów, cachów,. Jest procesem, podczas którego superwizowani dokonują oglądu pracy w celu podniesienia kwalifikacji zawodowych. W pracy superwizyjnej uwaga jest skoncentrowana na procesach intrapsychicznych superwizowanego, na aspekcie relacyjnym dotyczącym jego kontaktu z klientami.
Superwizja jest procesem poznawania siebie, przekraczającym obszar pełnionej roli zawodowej. Dzięki superwizji możemy wprowadzać istotne zmiany w sposobach pracy, a także dokonywać znaczących zmian we własnym życiu.
Mimo, że odkrywanie wiedzy o sobie powoduje czasem cierpienie, to bez znajomości siebie nie tylko nie można być w tym zawodzie profesjonalistą ale też trudno żyć w zgodzie ze sobą. Warto zatem podjąć ryzyko otwarcia się na nowe informacje o sobie, które może dać superwizja.
Superwizja to wzajemna wymiana doświadczeń, przemyśleń, wspólne zastanawianie się nad źródłami trudności, szukanie istoty problemu, dochodzenie do nowych rozwiązań. Często jest to także odkrywanie swoich nieuświadamianych wcześniej uczuć i przekonań. Uczestnicząc w superwizji, odkrywamy przed sobą nawzajem takie obszary własnego JA, które dla nas samych są nieraz nieznane. Doświadczamy wtedy bliskiego kontaktu ze sobą i z innymi, co początkowo może wydawać się zagrażające, ale w konsekwencji służy naszemu rozwojowi. Podczas superwizji dzielimy się z fachowcami swoimi trudnościami, wątpliwościami i pomysłami, przyglądamy się naszej pracy, oglądamy problemy, słuchamy stawianych pytań, a także skierowanych do nas informacji zwrotnych o naszej pracy.