Superwizja trenerska

Opis metody

Jest to zorganizowana działalność zmierzająca do podnoszenia jakości pracy.      Jest ważnym narzędziem zwiększania efektywności pracy oraz rozwoju zawodowego osób pracujących z innymi ludźmi, w tym trenerów, konsultantów, coach’ów , mediatorów, nauczycieli. Jest procesem, podczas którego superwizowani dokonują oglądu pracy w celu podniesienia kwalifikacji zawodowych. W pracy superwizyjnej uwaga jest skoncentrowana na procesach intrapsychicznych superwizowanego, na aspekcie relacyjnym dotyczącym jego kontaktu z klientami.

Superwizja jest procesem poznawania siebie, przekraczającym obszar pełnionej roli zawodowej. Dzięki superwizji możemy wprowadzać istotne zmiany w sposobach pracy, a także dokonywać znaczących zmian we własnym życiu.

Mimo, że odkrywanie wiedzy o sobie powoduje czasem cierpienie, to bez znajomości siebie nie tylko nie można być w tym zawodzie profesjonalistą ale też trudno żyć w zgodzie ze sobą. Warto zatem podjąć ryzyko otwarcia się na nowe informacje o sobie, które może dać superwizja.

Superwizja to wzajemna wymiana doświadczeń, przemyśleń, wspólne zastanawianie się nad źródłami trudności, szukanie istoty problemu, dochodzenie do nowych rozwiązań. Często jest to także odkrywanie swoich nieuświadamianych wcześniej uczuć i przekonań. Uczestnicząc w superwizji, odkrywamy przed sobą nawzajem takie obszary własnego JA, które dla nas samych są nieraz nieznane. Doświadczamy wtedy bliskiego kontaktu ze sobą  i z innymi, co początkowo może wydawać się zagrażające, ale w konsekwencji służy naszemu rozwojowi. Podczas superwizji dzielimy się z fachowcami swoimi trudnościami, wątpliwościami i pomysłami, przyglądamy się naszej pracy, oglądamy problemy, słuchamy stawianych pytań, a także skierowanych do nas informacji zwrotnych o naszej pracy.

Superwizja grupowa

uwzględnia grupowy charakter pracy dając możliwość wymiany informacji i uczenia się na podstawie doświadczeń innych. Daje szanse na korzystanie  z synergii grupowej i jest elementem budowania wspierającego i mobilizującego do rozwoju własnego środowiska. Superwizja grupowa powinna być przeprowadzona w małej grupie osób. Powinny one posiadać podobny poziom wiedzy i doświadczenia zawodowego.

Superwizja indywidualna

pozwala na pracę z osobą w oparciu wyłącznie o jej doświadczenie i szczegółowe określenie problematyki, rozwoju zawodowego i osobistego. Uczestnikami tej superwizji są tylko dwie osoby – superwizor i osoba poddająca się superwizji – co pozwala na prywatność i poczucie bezpieczeństwa.

Superwizja uczestnicząca

polega na bezpośrednim udziale superwizora w prowadzonym szkoleniu. Może mieć charakter rozwojowy lub być elementem w staraniu się o rekomendacje Polskiego Towarzystwa Psychologicznego lub Stowarzyszenia Trenerów Organizacji Pozarządowych STOP

Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /wp-content/themes/Msocial/single.php on line 26
Barbara Chruślicka 2017. Wszystkie prawa zastrzeżone. Wykonanie strony: PROYECTO